Fly like an eagle...

28 juli 2019 - Moab, Utah, Verenigde Staten

Hallo allemaal,

Geen paniek! We leven nog! Ons vliegtuigje is niet gecrasht... We zitten veilig en wel en vooral heel content te « chillen » in de Moab Mainstay Suites en Inn, op een mijl van Arches National Park. Met een goed wijntje en lekker eten achter de kiezen, nog nagenietend van een heerlijke ochtend. Maar wat is er ondertussen zoal gebeurd?

Gisteren was een lange dag en vanochtend moesten we super vroeg uit de veren om op tijd ons vliegtuigje te halen. Daarom is het bloggen even niet gelukt, waarvoor excuses. We reden gisteren vanuit Vernal nog meer zuidwaarts richting Moab. Moab is de « poort naar de Canyons » en dat was te merken aan het immer veranderende landschap. De echte canyons die komen er binnenkort aan maar we worden er alvast op voorbereid.

We reden weer voornamelijk helemaal alleen... Langs bergpassen en highways waar ze doodleuk aankondigen dat er de komende « zéér véél » mijl « no services » worden voorzien. Dat zorgde even voor een klein mini-stresske. Onze tank ging sneller leeg dan we hadden verwacht. En nee, we hebben geen jerrycan in de kofferbak liggen. Die goede raad van Marc en Yasmine hebben we om één of andere onduidelijke reden voorlopig in de wind geslagen. Maar ok, onze GPS is erg slim. Die weet alle fuel stations liggen en we hebben het gehaald met overschot.

Wij dus cruisen doorheen Wyoming, terug in Colorado en dan uiteindelijk Utah.

Eerst veel groen, dan droger en dor, maar altijd weidse vlakten. De mens is toch maar een klein detail in het grotere geheel...

Vernal-MoabVerna-MoabVernal-Moab

Vernal-MoabMoab landschap

Als volwaardige roadies - of is het frigoboxtoeristen? - voelen wij ons ondertussen werkelijk overal thuis. Brood, beleg en veel fris water in onze koelbox. Meer hebben wij niet nodig voor een picknick de luxe. Ook al is dat dan op een « random » bankje in the middle of nowhere waar werkelijk niets te zien is. Ons belangrijkste criterium is geworden: is er schaduw, iets om op te zitten en vooral: worden we er niet opgegeten door de muggen of andere insecten. Dat laatste is niet om mee te lachen. Die beesten hier zijn immuun voor alle sprays en vooral Tom is voor hen een lekkere brok. Tom is zeg maar een zeven-gangen-menu voor elk insect dat spontaan heel zijn of haar familie lijkt uit te nodigen om mee te komen genieten. Ocharme! Stef is een goede tweede en mij vinden ze (lucky me!) helemaal niet zo interessant.

Vernal-MoabVernal-Moab

Tegen de late namiddag waren we in Moab,  in Arches National Park. Het was daar bijzonder rustig op dat moment van de dag. Arches is erg mooi, vol met bijzondere rode rotsen in allerlei vormen en formaten en natuurlijk de bogen die de grootste publiekstrekker zijn.

Arches Double O’ArchArchesArches Delicate Arch

Arches WindowsArches North WindowArches North Window

Mijn mannen vonden het bijzonder plezant om overal op te klauteren. Mannen zijn dan ook een beetje kleine kinderen. Ik zag het graag gebeuren maar ben niet zo’n held in die dingen. En de mannen hebben ook een fotograaf nodig om hun dappere daden te vereeuwigen. Die rol nam ik met plezier op!

ArchesArches Double O’ArchArches Double O’Arch

Arches North Window

We wilden graag een mooie zonsondergang in Arches mee pikken. De foto’s die je daarvan ziet in de reisgidsen zijn fenomenaal. Echter, de bewolking speelde ons parten. We hebben het wow momentje dus gemist. De rit terug zorgde wel nog voor wat leuke « spookachtige » beelden. Arches bezoeken leverde in het algemeen niet helemaal wat we ervan hadden verwacht. De bogen zijn mooi maar op een dag zoals gisteren komen zij waarschijnlijk niet volledig tot hun recht. Het was bewolkt en dat had wel zijn effect. Het park als geheel is echter echt wel speciaal. Ik denk niet dat je iets dergelijks elders gaat vinden. Of zijn we nu weeral te kritisch aan het worden?

Arches sunsetArches by night Three gossips

Vanochtend was het dan eindelijk zo ver. We gingen « vliegen boven de canyons ».  En dan nog wel met zo’n klein vliegtuigje dat er - in goede staat of niet - altijd een beetje shaky uitziet. Het feit dat het vliegtuig « Waco » heet en op de website wordt gesproken over « the Waco pilot » boezemde ons niet veel extra vertrouwen in. Maar Dan, onze piloot, had een grijze baard en dus - in mijn simpele logica althans - voldoende ervaring. We zagen het direct zitten!

Vlucht Moab ready for take offCanyonlands Field Airport
Vlucht Moab HildeVlucht Moab TomVlucht Moab vliegtuigjeVlucht Moab met piloot Dan

Stef werd daarenboven prompt gekozen tot co-piloot. Die mocht voorin zitten naast de piloot met zicht op alle dashboards enzo...

De eerste foto hieronder is zeker « Top Gun » materiaal. Stef « Maverick » Geukens :-) cool!

Vlucht Moab Stef co-pilotVlucht Moab Stef co-PilotVlucht Moab Stef co-pilot

En dan de vlucht zelf... Daar valt heel weinig over te zeggen. Een top ervaring, zonder meer.

We zagen delen van de Canyonlands die niet toegankelijk zijn, we zagen Arches die je normaal nooit ziet, de Colorado rivier en hoe die samenvloeit met de Green River. De Colorado met een rood-bruine kleur en de Green River met de typische groene kleur. We konden vooral appreciëren hoe groot die parken wel zijn. Dat is enorm en dat besef je niet als je ze bezoekt. De vlucht boven de canyons is in sterke concurrentie met de bizons op de brug voor de award van «top moment van de reis ». We zijn alles nog aan het processen en hebben nog niet beslist. Er staan veel foto’s op de site. Hieronder maar een paar van de mooiste...

Vlucht MoabVlucht Moab canyonlands mazeVlucht Moab Colorado River

Vlucht MoabVlucht Moab Colorado riverVlucht Moab canyonlands

Vlucht Moab canyonlands

Alweer iets om niet gauw te vergeten!

Deze namiddag was het « chillen » in het hotel. Een uitrustmomentje om na te praten en wat te plonsen in het zwembad. Het is hier ook bijzonder warm en wat afkoeling kan deugd doen! Daar weten jullie natuurlijk alles van :-)

Moab zwembadMoab zwembadMoab zwembad

Dat van die mannen zijn kinderen... :-) No need to say more :-)

Morgen rijden wij naar Hatch. We verblijven daar op een ranch in de bergen en we zitten ideaal om Bryce Canyon te bezoeken en een volgend hoofdstuk te schrijven aan ons verhaal over Amerikaland...

Tot gauw,

Maverick & co

Ook dat nog # 1:

Stef is hier al aan ‘t oefenen op het ordentelijk houden van zijn kot... ai ai ai

Stef op kot

Ook dat nog #2: na het squat-verbod hebben we nog meer grappige toiletinstructies gevonden: « Do not use the floor, use the toilet » ... man man man