Dag 1 - naar Bad Mergentheim

9 augustus 2021 - Bad Mergentheim, Duitsland

En we zijn goed gestart!

Een vlotte autorit met amper files, goede « foute » muziek uit de eighties die wij zeer goed kunnen mee zingen.

Eerst voorzichtig maar wanneer the Passengers hun 500 miles boven halen dan klinkt vooral de « teuteureuteu » zeer overtuigend!

Tegen het einde van de week wordt onze Bayerische auto een ware mobiele karaokebar…

Naar ons hotel Das Schaffers was toch een ritje van een paar honderd kilometer. Maar wel gemikte tussenstops in Königswinter en Würzburg maakten de trip een « piece of cake ».

Königswinter bracht ons de eerste zichten op de Rijn en de kennismaking met de Duitse dorpjes en hun mooie authentieke huisjes.

Leuk dat je op een 2,5 uur rijden van Leuven écht het vakantie gevoel hebt.

Konigswinter 2Konigswinter 1Konigswinter 4

« Wein » & « Bier » zijn hier « Wirtschaft », wetenschap en/of economie, dat is nog voorwerp van discussie.

In elk geval is er hier een « Weinbrünne » waar weliswaar nooit wijn is uitgekomen al is de overlevering daar wat vaag over.

Ik poseerde ook graag met de ezel, een nobel dier dat hier symbool is voor rijkdom want de zeer efficiënte « transporteur » van de druiven.

Konigswinter 3Konigswinter 5

Ons eerste écht Duitse maal hebben we hier niet verorberd. Het werden loempia’s en gebraden kip in zoet-zure saus bij de lokale Aziaat. Zeer aanvaardbaar wegens grote honger.

Vervolgens koers naar Würstburg (en niet Wurstbürg zoals Inge het altijd pleegt uit te spreken - een Wurst is een worst, geen idee of dat er iets mee te maken heeft…)… Soit, de Würstburg Residenz is indrukwekkend en zwaar de moeite! We kwamen er aan tegen sluitingstijd maar hadden nog een goed uur om alles te bezoeken, niet gestoord door andere drukke toeristen. Heerlijk!

De residentie werd tijdens WO II grotendeels vernietigd maar vanaf de jaren ‘60 tot heel recent weer volledig gerenoveerd. Werkelijk prachtig!

Wurzburg 12Wurzburg 7Wurzburg 2Wurzburg 1

Weinig foto’s van binnen - enkel 1 illegale - want helaas is fotograferen binnen niet toegelaten.

We zagen weelderig aangeklede overdadige ontvangstruimtes, van overdreven naar ronduit exuberant, soms op het randje van kitch maar altijd memorabel. Vooral de spiegelzaal deed duizelen.

We brachten nog een blitzbezoek aan de tuinen en droomden al weg van « snugging » met een knappe tuinman (aka « The French Gardener ») in de vele verborgen hoekjes en groene passages. Ik vond Inge zeer overtuigend als « My Lady » in haar geheime groene passage… Lord Byron zou erover kunnen schrijven.

Wurzburg 5Wurzburg 9Wurzburg 11Wurzburg 3

Wurzburg 15Wurzburg 14

Laatste stop vandaag was ons hotel, Das Schaffers in Bad Mergentheim.

Een menukaart die behoorlijk Duits was, met Schnitzel en al… Maar het was lekker en vooral de lokale wijntjes (Benz Black - Tauber 2017) konden bekoren!

Das Schaffer diner 1Das Schaffer diner 2

Niets te klagen dus. Een super leuke start. Morgen meer foute muziek in de auto, naadloos gevolgd door een ochtend bezoek aan het toppunt van Kerst & Kitch, het Weinachtmuseum in Rothenburg. Wir gehen ganz los!

Groetjes & tot morgen,

XXX

1. Thelma of Louise of X:
    9 augustus 2021
    Nog niet geschreven over het eend-schandaal in Bad Mergentheim? En het ontbreken van rozenblaadjes of engeltjes in de Romantik Strasse waar we nu mee gestart zijn?
  2. Hilde:
    10 augustus 2021
    Het eend-schandaal is inderdaad een « special topic » om te behandelen. Het is een verhaal van veel vragen en weinig antwoorden. Waar gaan de eendjes op de Tauber naartoe? De ene minuut zie je ze, de volgende minuut zijn ze verdwenen? Zijn het de Russen? Staat er uitzonderlijk veel « duc à l’orange » op het menu van de Bad-Mergentheimse horeca? Is Bad-Mergentheim het bolwerk van een internationale illegale eendjeszwendel ? En zullen we het verkwikkende gekwaak van onze donzige vriendjes in de toekomst helemaal moeten missen? Allemaal thema’s die ongetwijfeld een belangrijke rol zullen spelen in de Franse presidentsverkiezingen volgend jaar…
  3. Tom:
    10 augustus 2021
    De 'burcht van de worsten' is anders dan de naam doet vermoeden prachtig. Versailles-achtige taferelen. Aan de culinaire inburgering moet nog gewerkt worden, loempia en kip zuur-zoet die had ik niet zien aankomen :-). Ben wel benieuwd naar het lokale wijntje, hoewel onze wijnkasten al propvol zitten. Lijkt een geslaagde 1e dag, veel plezier nog!