Afscheid van Yellowstone - welkom Grand Teton National Park

25 juli 2019 - Moran, Wyoming, Verenigde Staten

Hallo allemaal,

Vandaag namen we onherroepelijk afscheid van Yellowstone. Een laatste rit zuidwaarts en dan recht Grand Teton National Park in.

In Yellowstone nog een paar stopjes gemaakt. Je kan daar weken rond rijden en nog steeds niet alles gezien hebben!

Yellowstone fallYellowstone fall

Grand Teton wordt gekenmerkt door drie pieken, de 3 “Tetons” of “tiéton”, dat is Frans voor “tepels”. Ja hoor, ik vind dit niet ter plaatse uit. Het komt uit een serieuze reisgids. Ik bespaar jullie de grappen over “3 tieten”, “ik zie méér tieten”, “de grote tiet”, enzovoort... Als je lang samen in een auto zit dan zakt het niveau van de humor soms een beetje. Allemaal prima. We hebben goed gelachen!

Dit gezegd zijnde, die Tetons zijn ongelooflijk knap! (nee, dit is geen zin met dubbele bodem :-)).

Het is een prachtig landschap, zeker tegen de achtergrond van Jackson Lake.

Grand Teton three peaksGrand Teton

Grand Teton Jackson lakeGrand Teton Jackson Lake marina

Van het hart van het park ging het naar Jackson Hole met heel weidse landschappen, nog meer bizons en ditmaal ook meer herten. Ook kronkelende rivieren in mooie beddingen. Dankzij onze reisgids vonden we Mormon Row, een klein zandweggetje doorheen de groene vlakten en historisch gezien de plaats waar einde 19de eeuw de Mormonen zich vestigden. Er zijn nu nog steeds een aantal zogenaamde “homesteads” en “barns” bewaard gebleven. Zeer fotogeniek.

Mormon Row panoramaMormon RowMormon Row

Mormon RowJackson Hole panoramaMormon Row

Ook “de koer” was nog bewaard gebleven. Al denk ik dat Tom hier wel even een loopje neemt met de privacy-wetgeving :-)

Mormon Row

Het is moeilijk te zeggen of Grand Teton nu mooier is dan Yellowstone. Het is gewoon anders, meer gedomineerd door de bergen. Het heeft iets weg van de Zwitserse Alpen. Een Milka koe zou hier niet misstaan en Heidi (die van in de bergen) zou zich ook hier perfect thuis voelen. Milka koeien en Heidi’s hebben we niet ontmoet maar wel... en nu met 100% zekerheid... een moose oftewel eland. Wow, met voorsprong het allermooiste dier dat we hebben gezien. Jammer genoeg stonden we op te grote afstand voor een mooie foto. Ik zet hieronder de beste foto (sorry, je zal moeten zoeken - waar is Wally ? Euh Moose?) maar met de verrekijker konden we hem heel goed zien.

Moose Jackson Hole

Onder de rubriek “uitsmijters”, nog een paar typisch Amerikaanse curiosa die we jullie niet willen onthouden:

Nummer 1: Doe nooit een squat op de bril van het toilet! Er zijn ongetwijfeld ongelooflijk veel mensen die dat in het verleden reeds hebben geprobeerd en in de pot zijn gevallen ?!

Varia Geen Squats op t WC 😂

Nummer 2: Trump heeft ballen

Varia Trump

Nummer 3: porties in de US zijn niet hetzelfde als porties in Europa - 3 personen hebben niet 3 pizza’s nodig, hooguit 2

Pizza in Grand Teton

Tot gauw!!!